Google je najavio da će uskoro lansirati novu funkciju nazvanu AI Overviews u Google pretrazi.
Lansiranje je počelo u SAD-u, ali mnogi očekuju da će uskoro stići i u Evropu, a time i u Bosnu i Hercegovinu. To bi moglo biti za nekoliko sedmica ili čak i ranije. U ovom članku ćemo objasniti šta je Google AI Overviews, kako funkcioniše i koje bi mogle biti njegove posljedice na SEO svijet.
Šta je ustvari Google AI Overviews?
AI Overviews pruža odgovore na upite za pretraživanje koristeći generativnu AI tehnologiju koju pokreće Google Gemini.
Rezultat pretraživanja daje nekoliko odlomaka odgovora na upit za pretraživanje na osnovu onoga što Google smatra namjerom korisnika. Jednostavno rečeno, AI pretražuje informacije koje želite umjesto vas.
AI Overviews će, prema onome što je Google do sada saopštio, biti namijenjen za odgovaranje na složenija pitanja za koja Google smatra da može pružiti više vrijednosti pored tradicionalnih rezultata pretrage. Google neće prikazati odgovore u obliku AI Overviews ukoliko u tom konkretnom slučaju ne procijeni da daje dodatnu vrijednost u odnosu na tradicionalne rezultate pretrage.
Još nema podataka od Google-a ili drugih izvora o tome koliki će postotak svih upita za pretraživanje biti odgovoren putem AI Overviews, ali vrlo vjerovatno, u doglednoj budućnosti svi odgovori će da idu preko Gemini alata.
Informacije o ovome dolaze od Google-ove direktorice proizvoda Heme Budaraju, koja također tvrdi da će veze/linkovi (link cards) u odlomcima koje prikazuje AI Overviews imati veću stopu klikanja od tradicionalnih rezultata pretrage. Međutim, ovi podaci neće biti dostupni jer Google neće dijeliti podatke o prikazima i klikovima za veze u AI Overviews u Google Search Console.
U vezi s ovim lansiranjem, Google će dodatno promijeniti rezultate pretrage. Ažuriranja od Googlea, kao što znamo od ranije, rijetko dolaze sama.
Sada se postavlja pitanje, šta će se desiti sa “klasičnim” prikazivanjem rezultata pretrage.
Ja mislim da će Google to uraditi na način da će uvesti još jednu opciju u meniju gdje će pored video, slike, novosti uvesti i dodatni džep – Web. Ovo je već opcija u formi filtera pretrage za jednostavniji prikaz gdje korisnici mogu odabrati da dobiju rezultate pretrage samo s tekstualnim vezama, bez slika, videa ili drugih elemenata.”>(pogledaj sliku ispod).
Ova opcija je trenutno ispod alternative ‘More… ‘ na .com verziji Google-a i još uvijek nije dostupna na Google.ba.
Kao korisnik, nećete morati raditi više pretraga, već možete postaviti složeniji upit direktno s informacijama o vašim zahtjevima i željama u vezi s onim što tražite.
Kakve će posljedice AI Overviews imati na SEO i organski promet?
Vec je jasno da su ove izmjene veliki korak za SEO optimizaciju i da je AI Overviews već postao velika tema, posebno u SEO zajednici u SAD-u, ali i širom svijeta.
Ranije se pisalo o Google SGE, “ranije Search Generative Experience” i razvojnom nazivu za Google-ovu AI baziranu funkciju pretrage, da će čak 90% svih upita za pretraživanje biti pogođeno. To bi značilo da će samo oko 10% upita za pretraživanje dobiti rezultate pretrage na koje smo navikli, lista sa plavil linkovima do stranica koje daju rezultat.
Google, kao kompanija, je odavno pokazivao tu tendenciju da zadrži posjetu na svojim stranicama pretrage ili da posjetioce zadovolji informacijom preko vlastitih usluga i da tako smanji broj izvora informacija. Sjetite se šta se prije samo par godina dešavalo oko pokušaja da se vijesti iz drugih izvora prikazuju na rezultatima pretrage i kako je ta priča završila sa presudama EU.
Iako je Google sada rekao da će AI Overviews biti pokrenut samo za složenija pitanja, sigurno ćemo vidjeti dosta promjena za organski promet pretraživanja i način rada na SEO gdje će nestati linkovi koji vode do izvora informacija, ili će postojati manja potreba da se ide na linkove izvora.
Generativna AI će promijeniti način na koji koristimo pretraživače ali ponašanje korisnika se vjerojatno neće mijenjati istom brzinom.
Kao i obično kada Google napravi veće promjene, bit će neophodno prilagoditi SEO proces rada SEO agencija i onih kojima je SEO dio rada.. Neki će to učiniti brže, dok će drugi čekati.
Dugo smo vidjeli da mnogi upiti za pretraživanje koji se odnose na proizvode i usluge daju rezultate pretrage koji su na vrhu vodiča koji odgovaraju na pitanje “Šta je…” umjesto da pružaju rezultate pretrage koji su relevantniji za one koji žele kupiti proizvod ili uslugu. Ovu strategiju sadržaja koriste mnogi koji rade na SEO optimizaciji, kako za klijente tako za vlastite affiliate projekte. Hoće li ovi rezultati pretrage sada potpuno nestati i biti zamijenjeni AI Overviews?
Trenutno smatram da je poprilično rizično ulagati previše u izgradnju landing stranica s ovom strategijom pitanja i odgovora kako bi se lovile pozicije i privlačio promet. Sa druge strane, neke su analize pokazale da je AI model dosta zainteresovan za ovakav način prikaza rezultata.
SEO umire ponovo, po ko zna koji put, zar ne?
Moje mišljenje, kao i većine korisnika na Internet forumima, jeste da će potreba za SEO ostati sigurno još dugo vremena.
Neki će alarmirati glasnije nego ikad i objavljivati da je SEO kao skup tehnika gotov, ali to se već prije događalo, a SEO je danas življi nego ikad.
Naravno, stvari koje su ranije funkcionirale neće funkcionirati u budućnosti, ali tako je već odavno…
Dodatak na raniji tekst (31.05.2024):
U ovih nekoliko dana na Internetu je postao jako popularan razgovor o tome kako ugasiti AI rezultate pretrage pa sa dodao ovaj tekst ispod.
Ovo je naravno interesantno samo za one koji su vec dobili pristup AI generisanim odgovorima, inače i dalje vazi onaj dio o kome sam ranije govorio za WEB postavke ispod 3 tacke u samom Google pretraživaču, pogledaj u tekstu iznad.
Kako isključiti AI u Google pretrazi
Ako ne želite dobiti nikakve AI-generirane rezultate pretrage, postoji način da isključite AI Overview putem Chrome postavki.
Idite na Postavke pretraživača: Otvorite Chrome i idite na “Postavke” (obično tri tačke u gornjem desnom uglu).
Upravljanje pretraživačima: Pronađite sekciju “Pretraživač” i kliknite na “Upravljanje pretraživačima” ili slicno.
Dodajte novu pretragu: Kliknite na “Dodaj” pored “Ostali pretraživači”.
Unesite podatke:
U polje “Pretraživač” unesite naziv koji želite (npr. “Google bez AI”).
U polje “Ključna riječ” unesite nešto kratko (npr. “gai”).
U polje “URL s %s umjesto upita” kopirajte ovu adresu: {google:baseURL}search?q=%s&udm=14
Sačuvajte i postavite kao zadano: Kliknite na “Dodaj” ili “Sačuvaj” i zatim odaberite novokreiranu pretragu kao zadanu (izabranu).
Nakon ovih koraka, kada koristite odabranu pretragu, Google neće prikazivati AI-generirane rezultate.
Napomena: Ova metoda možda neće biti trajno rješenjje jer Google često mijenja svoje postavke i otezava ovakve “hackove”.
Nadam se da ovo pomaže! Ako imate još pitanja, tu sm da odgovorimo.
Dodatak na raniji tekst (10.06.2024):
Ovih dana u maju i junu nastaju obrti u cijeloj prici.
Google je odlučio ograničiti vrstu informacija koje AI Overview funkcija može generirati.
Liz Reid, direktorica Google Searcha, priznala je da je bilo propusta u radu AI Overviewa, ali tvrdi da se radi o malom broju slučajeva.
Google je već počeo s ažuriranjima kako bi sprijecio AI da odgovara na nelogična pitanja i ograničio generisanje sadržaja o temama poput zdravlja i vijesti.
Vijest ovih dana su bile greške u informacijama koje je AI Overview generirao, poput preporuke ljepila kao sastojka za pizzu ili jedenja kamenja radi unosa minerala. :-)
Reid objašnjava da su ovi odgovori bili bazirani na sadržaju s foruma i satiričnih web stranica. Iako je AI Overview trenutno dostupan samo u SAD-u, Google planira globalno lansiranje ove godine.
Iako su ovi incidenti izazvali zabrinutost kod korisnika, Reid uvjerava da Google aktivno radi na poboljšanju AI Overviewa.
“Naš cilj je pružiti korisnicima pouzdane i tačne informacije,”, izjavila je Reid. “Svjesni smo da je AI još uvijek u razvoju i da će biti potrebno vrijeme da se postigne savršenstvo. No, uvjereni smo da će AI Overview, uz kontinuirana poboljšanja, postati neprocjenjiv alat za brzo i jednostavno pronalaženje informacija na Internetu.”
Ova story, izgleda da jos nije zavrsena…